Povežite se z nami:
Connect With Us on Facebook. Connect With Us on Twitter

Zadnje dodano

Zanimivi razpisi

Krononavt je mednarodni razpis za kratko zgodbo.

Časovni potik pride iz 50 let v preteklosti v naš čas, da bi proučil otroštvo osebe, ki je čez 50 let naredila izjemen preboj. Več o tem >>

Delavnica pisanja

Pisanje objavljive proze je najprej obrt in šele z obiljem prakse in vaje postane umetnost ... mogoče. Več o tem >>

3-koračna struktura za pisanje proze

Ko ste si (končno) vzeli čas za načrtovanje in pisanje proze, recimo romana, se zlahka zgodi, da vam izvedbeni del postane manj zanimiv. Verjamem, kajti pisanje je tipkanje črke za črko, besedo za besedo, stran za stranjo. Kratka proza obsega nekaj strani, a roman tudi nekaj 100 strani. Zlahka se to raztegne na leto ali več dela ... Noben stroj ne more tega storiti namesto vas.

V romanu morate upoštevati in prepletati mnogo vidikov. Nekatere stvari so pač standard in se jim ne morete izogniti. Vnaprej postavljen načrt vsega, kar se prepleta v zgodbi, vam daje smernice za pisanje.

Ne glede na to, kakšne vrste pripovedovalke oz. pripovedovalca ste, vam bo razumevanje strukture pripovedi pomagalo pri ustvarjanju vsaj objavljive, če ne že odlične proze. Obstaja več vrst pripovedovalcev, oz. pripovedovalk.

Vrsta pripovedovalca glede na izkušnje:

  • Novinka (novinec)
  • Izkušen (izkušena)

Glede na način priprave daljšega proznega dela:

  • Natančna priprava sinopsisa, vključno z liki, orisi dogodkov in lokacij.
  • Zgolj grob oris, brez podrobnosti.
  • Način priprave je nekje vmes, ni natančen, a tudi ni samo grob oris.

Obstajajo različni načini načrtovanja strukture in poteka pripovedi, a ena najbolj priljubljenih tehnik je t. i. 3-koračna struktura (tridejanka).

V nadaljevanju se boste seznanili s tem in videli boste, da vam je snov že domača, a si je mogoče niste znali optimizirati.

 

Kaj je 3-koračna struktura pripovedi?

Pri uporabi te tehnike razdelite pripoved na tri dejanja (korake):

  1. Začetek, 1. korak (dejanje) – predstavitev protagonista in nastavitev vrste zapleta.
  2. Sredina, 2. korak (dejanje) - pot glavnega junaka k doseganju cilja, kar vključuje konflikte z antagonistom, poraze in zmage.
  3. Zaključek - 3. korak (dejanje) – konec, odziv na akcijo in razplet zgodbe.

Razlog za priljubljenost tristopenjske strukture med romanopisci in scenaristi je v njeni univerzalnosti in učinkovitosti. Takšna struktura velja za romane, ki temeljijo na zapletih in likih (osebah), torej praktično za vse vrste daljše in tudi krajše proze.

Struktura s tremi koraki je najuspešnejša pri pisanju obsežne pripovedi in se obnese za široko paleto zgodb, saj ni žanrsko omejena. Tridelni način izvedbe je tudi naraven način, saj tudi dogajanje v vsakdanjem življenju temelji na tej shemi.

Uporaba 3-koračne metode

Vsaka stvar potrebuje tudi uporabniška navodila. Torej ...

Koraki (dejanja) se lahko segmentirajo na različne načine. Tukaj ni neke dogme, da je za začetek potrebno 15% dolžine, osrednji del 70 % in za zaključek 15%. Nekateri pisci posvetijo približno 20% zgodbe prvemu koraku, drugemu okoli 75% knjige in zaključek zavijejo v 5%. Če to prevedemo v poglavja romana, 15 okvirno enako obsežnih poglavij bo razdelil tako, da bodo 2 – 3 poglavja obsegala uvod, za osrednji del bo odrezal 10 – 12 poglavij in za zaključek bo šlo 1 – 2 poglavja.

Obstajajo avtorice in avtorji, ki pripoved načrtujejo tako, da uvod, sredino in zaključek razporedijo na tri enake dele. Grobo rečeno, če bo vaša knjiga imela 15 približno enako obsežnih poglavij, bo po tej shemi vsak korak obsegal 5 poglavij.

Seveda je način načrtovanja strukture odvisen predvsem od vrste zgodbe. Nikakor si ne postavite nekih dogmatičnih pravil, niti jih ne upoštevajte. Preden se poglobite v podrobnejše načrtovanje pripovedi, ocenite, kaj bo najbolj ustrezalo vaši zgodbi. Ne pozabite, vaš cilj je ohranjanje pozornosti bralca od začetka do konca. Ko pride na konec neparne strani, mora roka sama od sebe obrniti list ... Zadovoljni bralec bo želel še. Še tako briljantno načrtovanje, brezhibna razdelitev pade v ponor pogube, če bralke in bralci ne želijo obrniti lista in knjigo neprebrano odložijo na polico, oziroma vrnejo v knjižnico. Težko je verjetno, da bodo posegli po vaši naslednji knjigi.

Načrtovanje romana s 3-koračno strukturo

Stopnja podrobnosti orisa romana je odvisna od vašega načina pisanja. Če želite pripoved načrtovati s pomočjo 3-koračne strukture, je dobro spoznati nekaj osnov, ki vam bodo olajšale pripravo in izvedbo.

Ni vam treba narediti zapisa v obliki orisa ali celo zelo natančnega sinopsisa. Pri načrtovanju strukture romana si lahko pustite veliko prostora za improvizacijo. Ljubezenski roman in nadnaravni triler se po načinu podajanja pripovedi močno razlikujeta, čeprav oba vsebujeta uvod, osrednji del in zaključek. Kar je dobro za eno vrsto, je zgrešeno za drugo vrsto proznega dela.

Namen 3-koračne strukture je, da vam pomaga, vas usmerja in ne omejuje ali zapira v umetne kalupe. Če torej smernice najbolj učinkovito uporabite tako, da si osnovno strukturo načečkate na majhen list papirja in boste temu sledili, ste pripravljeni.

Posvetimo se potrebni vsebini vsakega koraka.

Korak 1 – Začetek

Uvodna poglavja začetka knjige bi morala pritegniti bralca. Preprosto povedano, prvi korak naj bo nekakšna kljuka, ki ujame bralkino pozornost. Slab uvod hitro odvrne bralca in odloži knjigo, preden pride do osrednjega dela.

V prvem planu vaše 3-koračne strukture je sledeče:

Predstavimo protagonista(-ko), oziroma protagoniste(-ke).

Bralca spustite v vsakdanjost protagonista.

Bralki omogočite vpogled v izzive glavnega junaka – običajno gre za neko novo situacijo, ki se dotakne protagonista.

Seveda za ta del ne porabite preveč časa in prostora. Gre za uvodne takte in tako naj ostane. Mnogo predvsem začetniških avtorjev (in avtoric) želi v tem delu na dolgo in široko opisati ljudi in kraje dogajanja. Zlasti v fantazijskih povestih se mnogim zatakne preostra kost neizmerne želje po podrobnem opisu kmečke izbe, iz katere gre junaček hlaček v širni svet reševati princese in zmaje.

Korak 2 – Osrednji del (sredina)

Osrednji korak pripovedi je namenjen stopnjevanju napetosti in obrati pripovedi se morajo dvigniti na višji nivo. Če je naloga prvega koraka, da bralca zasvoji, mora drugi njegovo (njeno) pozornost prilepiti na knjigo. Tu se namreč začne dogajati tisto pravo.

Osrednji del naše 3-koračne strukture zaobjema:

  • Odziv glavnega junaka na novonastale situacije.
  • Takšno ali drugačno potovanje glavnega junaka.
  • Osrednja točka, ki spremeni igro.
  • Konflikt.
  • Vrhunec pripovedi.

S tem pridemo do zadnjega koraka. Po vrhuncu vedno pride popuščanje napetosti. Kakšno je to, je odvisno od vrste pripovedi. Ljubezenski roman zagotovo zahteva drugačno popuščanje kot vojna drama.

Pomembno je, da ima potovanje glavnega junaka nek smisle in konflikt mora imeti logične temelje. Vrhunec mora biti vrhunec s pravim tempiranjem in ne počitek ob kruhu in klobasi.

Korak 3 - zaključek

Končno dejanje pomeni, da morate razvozlati klobčič preje, ki ga tvorijo posamezne niti pripovedi. V tem delu morate načrtovati zaključek knjižnega dela.

Zadnji korak se začne tam, kjer se konča predhodni – pri vrhuncu, ko je konflikt dosegel najvišjo točko. Seveda je vrsta vrhunca zgodbe odvisna od tega, kaj pišete. Tragična zgodba samomorilske najstnice ima drugačen vrhunec od hororja z vampirji, ki je popolnoma drugačen od vrhunca pravljice o nagajivi veverički.

V zadnjem delu vas čaka sledeče:

  • Vrhunec protagonistove reakcije.
  • Neka vrsta uvedba spremembe glavnega junaka.
  • Dokončanje razvoja glavnega junaka v skladu z novim stanjem stvari.
  • Novo stanje stvari.
  • Življenje protagonista se vrača v normalno stanje (lahko se vrne na svojo kmetijo ali pa s poroko s princeso postane kralj).

Zaključek

Struktura s tremi koraki je zelo prilagodljiva, saj lahko z njihovo pomočjo načrtujete vsakršno pripoved. V omejenem obsegu pomaga tudi pri krajši prozi in celo pri delu poezije.

Ko se podate na potovanje pisanja novele ali romana, imejte vsaj grobi oris poteka pripovedi. Zagotovo pred začetkom pisanja veste, o čem boste pisali, v grobem okvirju veste za zaplet in najbrž imate v glavi zaključno stanje.

Tukaj na hitro predstavljena 3-koračna struktura je enako uporabna za vse vrste načrtovanja pripovedi, saj sledi naravnemu toku odvijanja življenja.

Vsekakor je pisanje in še enkrat pisanje najboljša vaja za boljšo prozo ali poezijo.